Aktuality

Měníme hodnocení

Nástup kriteriálního hodnocení...

V naší škole již poměrně dlouho prosazujeme formativní přístup ke vzdělávání a samozřejmě také k hodnocení. Průběžně se vzděláváme, spolupracujeme s institucemi, které nové trendy rozvíjí a umí předat našim pedagogům. Na společných poradách probíráme účelné inovativní metody, diskutujeme o možnostech a úskalích moderních metod. Neustále se zlepšujeme. Postupujeme tak, abychom žákům umožnili individuální rozvoj.

V českém školství v nejbližších letech nastanou velké změny, na které chceme být rozhodně připraveni. 

Naše snažení vystihují například následující slogany:

Učení není jen o známkách, ale o pochopení!

Chybovat neznamená selhat – znamená se učit!

Místo stresu z jedné známky radost z průběžného pokroku!

Hodnocení není cíl, ale cesta k lepšímu učení!

Formativní hodnocení – učíme se, ne jen hodnotíme!

Známka říká „hotovo“, zpětná vazba říká „pojďme se zlepšit“!

Zpětná vazba otevírá dveře k úspěchu!

Hodnocení pro růst, ne pro stres!

Každý pokrok se počítá!

Učíme se, ne jen testujeme!

Standardní klasifikace pětistupňovou stupnicí přestává stačit. Známka mnohdy příliš nevypovídá nic o tom, co si žák osvojil a kde by měl přidat. Chceme dávat žákům i jejich rodičům hodnotnější zpětnou vazbu. Stále častěji slýcháme, že žáci budou na vysvědčení hodnoceni slovně. Dle našeho názoru to není jediná alternativa k hodnocení klasifikací, tedy známkami. My budeme prosazovat hodnocení kriteriální. Je stručnější, přehlednější a přitom srozumitelnější pro děti i pro rodiče. Slovní hodnocení nezavrhujeme a v opodstatněných případech ho určitě použijeme. Ale proč nutit rodiče číst dlouhá slohová cvičení, když se vše dá vyjádřit přehledně pomocí srozumitelných kritérií. 

Držte nám palce, začneme brzy.

logo Formativ.jpg


13.02.2025 | Mgr. Jakub Velecký