Projekt rozvoj počítačové gramotnosti na českých školách
... jdeme do finále
Na konci srpna 2015 bude ukončen projekt pod veřejnosti známým názvem Tablety do škol. Naše škola díky němu získala 15 kusů tabletů a 5 kusů dotykových notebooků. Pedagogové též prošli sérií školení ovládání a použití ve výuce těchto zařízení.
Bližší informace o projektu:
Základní informace o projektu Rozvoj počítačové gramotnosti na českých školách , č. CZ.1.07/1.3.00/51.0020 pro pedagogy Základní školy Svitavy, nám. Míru 73
Příjemce: VŠEI o.p.s. (Vysoká škola evropské integrace )
Praha 1, Václavské nám. 794/38, PSČ 110 00
Partner: Základní škola Svitavy, nám. Míru 73
Výše uvedený projekt Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost je zaměřený na podporu v oblasti dalšího vzdělávání pracovníků škol a školských zařízení a měl by zvýšit kompetence pedagogických pracovníků základních a středních škol při integraci informačních a komunikačních technologií do výuky.
Z projektových prostředků budou kromě jiného pořízena potřebná mobilní (dotyková) zařízení odpovídající maximálnímu počtu zapojených pedagogů. Maximálně však může být pořízeno 20 ks mobilních (dotykových) zařízení pro jednoho partnera (školu).
Hlavní podporovaná aktivita výzvy Podpora profesního rozvoje pedagogických pracovníků škol a školských zařízení pro využívání ICT ve výuce. Obsahuje 3 povinné aktivity (A, B, C). Aktivity A a B se dále dělí na jednotlivé podaktivity:
Aktivita A: Koučink, mentoring a podpora pedagogických pracovníků formou asistence při pedagogických a technických problémech s využitím ICT ve výuce
· Podaktivita A1: Vzdělávání ředitelů
· Podaktivita A2: Mentoring a podpora pedagogických pracovníků školy
· Podaktivita A3: Metodik ICT ve škole
Aktivita B: Vzdělávání pedagogických pracovníků k integraci ICT do výuky
· Podaktivita B1: ICT – „co už máme“
· Podaktivita B2: ICT – „co chceme“
· Podaktivita B3: ICT – „oborové didaktiky“
Aktivita C: Evaluace
Jednotlivé školy mohou být zapojeny do projektu pouze jako partneři s finančním příspěvkem. Každá škola se smí zapojit pouze do 1 projektu. Všechny školy zapojené do projektu se musí zúčastnit podaktivit A1, A2, B1, B2, B3, a aktivity C.
Specifikace jednotlivých aktivit:
A: Koučink, mentoring a podpora pedagogických pracovníků formou asistence při pedagogických a technických problémech s využitím ICT ve výuce
Tato aktivita se prolíná celým projektem. Jedná se o formu podpory pro všechny pedagogické pracovníky zapojené do projektu. Podmínkou realizace této aktivity je, že v realizačním týmu žadatele působí mentoři poradenství, konzultací, koučingu apod. jednotlivým pedagogickým pracovníkům ve škole.
Mentoři - tým odborníků z řad realizačního týmu žadatele, kteří poskytují pedagogickým pracovníkům odbornou pomoc v oblastech:
1. využití ICT ve výuce, pomoc při technických problémech
2. využití ICT v oborových didaktikách
Rozsah a způsob poskytování odborné pomoci je na každém žadateli dle jeho uvážení a požadavků konkrétních škol.
Podaktivita A1: Vzdělávání ředitelů
Jedná se o systémovou podporu ředitelů (vedení) školy ve využívání digitálních technologií pro integraci ICT do života školy.
Povinná vzdělávací aktivita:
Proškolení ředitele školy a případně dalšího odpovědného pracovníka školy v oblasti zadávání veřejných zakázek dle postupu uvedeného v Příručce pro příjemce v kap. 7 Závazné postupy pro zadávání zakázek z prostředků finanční podpory OP VK, které se vztahují na případy, kdy zadavatel není povinen postupovat podle zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, se zaměřením na postup uvedený v kap. 7.5/B, v rozsahu minimálně 3 x 45 min. Příjemce doloží doklady o provedeném školení, včetně obsahu školení a poskytnutých školicích materiálů.
Příklady dalších vhodných vzdělávacích aktivit:
· profil Škola21 jako vstupní a výstupní benchmark pro efektivitu celého procesu
· moderní směry cloudového řešení sluţeb včetně sdílených úloţišť
· moderní směry bezpečnostní politiky před nežádoucími vlivy v kyberprostoru včetně licencování a ochrany duševního vlastnictví,
· příklady dobré praxe a shadowing na vybraných školách jako prostředek
· pro podporu sdílení zkušeností mezi vedoucími pracovníky škol
Vzdělávací aktivity mohou být organizovány pro více ředitelů (členů vedení školy) v regionu tak, aby byly snadno dostupné a v dojezdové vzdálenosti. Jedná se zároveň i o sdílení zkušeností z této oblasti. Systémovou podporou se dále rozumí doplnění prezenčních vzdělávacích aktivit i o e-learningovou formu.
Podaktivita A2: Mentoring a podpora pedagogických pracovníků školy
Cílem této podaktivity je zajistit škole a jejím pedagogům metodickou a technickou podporu při využití a integraci ICT do výuky po celou dobu realizace projektu. Podpora musí být dostupná prezenčně i on-line a je poskytována všem školám zapojeným do projektu.
Příklady vhodných činností:
· využití ICT ve výuce
· využití ICT v oborových didaktikách dle požadavků vedení školy a jednotlivých pedagogů – individuálně v závislosti na úrovni kompetencí pedagogických pracovníků v práci s digitálními technologiemi v jednotlivých vzdělávacích oblastech.
Pro povinnou vzdělávací aktivitu - školení v oblasti veřejných zakázek, není vyžadována akreditace DVPP
Podaktivita A3: Metodik ICT3
Cílem této podaktivity je zajistit škole a jejím pedagogům metodickou a technickou podporu při využití a integraci ICT do výuky i po skončení projektu. K tomuto účelu může ve škole zřízena pozice metodika ICT.
Metodik ICT – pedagogický pracovník zaměstnaný v konkrétní škole zapojené do projektu. Metodik ICT bude vyškolen v rámci aktivit B, bude mu navíc poskytována taková forma podpory, aby dále po skončení vzdělávacích aktivit mohl sám působit jako metodik ICT (zejm. v oblasti využití a integraci moderních ICT ve výuce) v dané škole. Tuto pozici může zastávat na škole i několik pracovníků, je na rozhodnutí ředitele školy či dohodě mezi pedagogickými pracovníky, zda rozdělí činnost např. v případě úplné ZŠ na 1. a 2. stupeň či na technickou a didaktickou pomoc zvlášť apod.
Příklady vhodných vzdělávacích aktivit a činností metodika ICT:
· základy správy sítí a školní infrastruktury ve vazbě na podporu pedagogických pracovníků
· podpora využití ICT v oborových didaktikách dle požadavků vedení školy a jednotlivých pedagogů – individuálně v závislosti na úrovni kompetencí pedagogických pracovníků v práci s digitálními technologiemi v jednotlivých vzdělávacích oblastech
· podpora cloudových řešení pro oborové didaktiky, vytvoření odborné komunity na on-line (sociálních) sítích a jejich systémová podpora
· otázky legislativního zázemí vyuţívání digitálních technologií včetně otázek souvisejících s ochranou duševního vlastnictví a bezpečného internetu
· proškolení v oblasti monitoringu, který bude sledovat pokroky jednotlivých pracovníků školy v projektu
B: Vzdělávání pedagogických pracovníků k integraci ICT do výuky
V této aktivitě bude příjemce systematicky a opakovaně v průběhu jednoho školního roku (2014/15) vzdělávat pedagogické pracovníky přímo na školách a budou doplněny e-learningem (tzv. blended learning) nástroji.
Je nutné klást důraz zejména na praktické informace a činnosti.
Podmínky realizace aktivity:
· vzdělávací aktivity budou formou DVPP s využitím programů/školení, které již jsou, nebo v průběhu projektu budou akreditované v systému DVPP MŠMT podle Vyhlášky č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků, ve znění vyhlášky č. 412/2006 Sb. Osvědčení o akreditaci vzdělávacího programu musí být předloženo nejpozději se závěrečnou monitorovací zprávou.
· v projektové žádosti musí být zastoupeny semináře v minimálním uvedeném hodinovém rozsahu (celkem 25 vyučovacích hodin) a na všechna témata popsaná v následujících třech podaktivitách:
Podaktivita B1: ICT – „co už máme“
Tato podaktivita je zaměřena na efektivní využití techniky, kterou jsou školy již vybaveny např. z jiných projektů.
Minimální časová dotace: 5 x 45 minut
Příklady vhodných vzdělávacích aktivit a činností:
· moderní trendy využívání ICT ve výuce – nové metody a formy práce PP. Příjemce operativně přizpůsobí vzdělávací akci konkrétnímu vybavení jednotlivých škol. Důraz bude kladen především na praktická cvičení pedagogů, nikoliv pouze na teoretickou přednášku lektora
· autorský zákon; varianty licencí a možnosti legálního bezplatného využívání zdrojů na internetu
· otázky legislativního zázemí využívání digitálních technologií včetně otázek souvisejících s ochranou duševního vlastnictví a bezpečného internetu
Vzdělávací aktivity (školení, semináře, workshopy) budou probíhat přímo v jednotlivých školách (případně pro 2 – 3 blízké školy ve větších obcích/městech společně) a budou podpořeny e-learnigovou oporou či prací on-line včetně budování on-line komunit pedagogů.
Pedagogové nebudou nuceni na semináře dojíždět, což bude pro zapojené školy organizačně přijatelné.
Podaktivita B2: ICT – „co chceme“
Tato podaktivita je zaměřena na vzdělávání pedagogických pracovníků v zavádění a využití nových moderních mobilních (dotykových) zařízení ve výuce.
Minimální časová dotace: 5 x 45 minut
Příklady vhodných vzdělávacích aktivit a činností:
· vzdělávání pedagogů v oblasti využití moderních mobilních (dotykových) zařízení ve výuce – jedná se např. o tablet, netbook, notebook. Při výběru vhodného typu zařízení je třeba vždy brát v úvahu podmínky konkrétní školy i s ohledem na integraci zařízení do stávající infrastruktury vybavení školy.
· při vzdělávání se lektoři zaměří na moderní formy výuky s využitím potenciálu mobilního (dotykového) zařízení ve výuce.
· během školení je každému pedagogovi pro účely vzdělávání poskytnuto mobilní (dotykové) zařízení. K tomuto účelu může žadatel/příjemce (nikoliv partner) v rámci projektu zřídit mobilní ICT učebnu tak, aby mohla být proškolena celá sborovna.
·
Školení, semináře a workshopy budou probíhat přímo v jednotlivých školách (případně pro 2 – 3 blízké školy ve větších obcích/městech společně) a budou podpořeny e-learnigovou oporou či prací on-line včetně budování on-line komunit pedagogů. Pedagogové nebudou nuceni na semináře dojíždět, coţ bude pro zapojené školy organizačně přijatelné.
Podaktivita B3: ICT – „Oborové didaktiky“
Tato podaktivita je zaměřena na vzdělávání pedagogických pracovníků v zavádění a využití nových moderních (dotykových) zařízení ve výuce konkrétních předmětů na školách.
Záleží na cílové skupině, zda bude školení požadovat dle jednotlivých předmětů vyučovaných na škole či dle vzdělávacích oblastí nebo bude požadovat vlastní členění (např. 1. a 2. stupeň ZŠ).
Minimální časová dotace: 15 x 45 minut
Příklady vhodných vzdělávacích aktivit a činností:
· v této fázi proběhnou nejméně 3 školení/semináře/workshopy (podle individuálních požadavků jednotlivých škol a kompetencí pedagogů), zaměřené na praktické využití mobilních dotykových zařízení a jejich integraci do výuky
· podpora cloudových řešení pro oborové didaktiky, vytvoření odborné komunity na on-line (sociálních) sítích a jejich systémová podpora, bezpečnost on-line, sociální sítě ve výuce, projektová výuka vedená s ICT a dále témata, která budou vzdělávat učitele v oblasti rozvíjení žákovských dovedností pro 21. století s využitím ICT, zejména v kritickém myšlení, v řešení problémů, ve spolupráci, v komunikaci a sdílení, ve tvořivosti a inovacích
Jedná se o souhrnný počet hodin věnovaných všem oborovým didaktikám v rámci jedné školy Školení, semináře, workshopy mohou probíhat přímo v jednotlivých školách (případně pro 2 – 3 blízké školy ve větších obcích/městech společně) a nebo na území jednoho kraje (případně regionu). Vzdělávací akce budou podpořeny e-learnigovou oporou či prací on-line včetně budování on-line komunit pedagogů jednotlivých oborů.
Z projektových prostředků budou pořízena potřebná mobilní (dotyková) zařízení odpovídající max. počtu zapojených pedagogů v obou aktivitách B2 a B3. Maximálně však může být pořízeno 20 ks mobilních (dotykových) zařízení pro jednoho partnera (školu).
Mobilní zařízení, která budou pořízena jako výukové pomůcky pro pedagogy v rámci aktivit B2 a B3, zůstávají po ukončení projektu v majetku partnera (zapojené školy), aby mohla být vyuţívána ve výuce i po skončení celého vzdělávacího cyklu.
· Škola (partner) může nad rámec ceny za 1 zařízení pořídit v rámci nákupu také další software, kterým zajistí plnohodnotné využití zařízení (nejedná se zde o výukový software oborových didaktik).
C: Evaluace
Tato aktivita je zaměřena na evaluaci projektových aktivit realizovaných u jednotlivých partnerů (škol). V rámci evaluace dojde k vyhodnocení přínosu/dopadu/efektu vzdělávacích aktivit na reálné využití ICT techniky ve výuce v dané škole.
· každá škola provede analýzu počátečního stavu před zahájením vzdělávacích aktivit projektu
· po ukončení aktivit projektu dojde na každé škole k vyhodnocení přínosu/dopadu/efektu vzdělávacích aktivit v návaznosti na počáteční stav.
Analýzu počátečního stavu a vyhodnocení přínosu/dopadu/efektu vzdělávacích aktivit každá škola/partner zpracuje formou evaluační zprávy. Tyto evaluační zprávy za každou školu/partnera doloží příjemce nejpozději se závěrečnou monitorovací zprávou.
Důležitý odkaz:
http://www.strukturalni-fondy.cz
18.06.2015 | Mgr. Pavlína Daňková