Archiv aktualit školní rok 2021/2022

Dejme šanci nadaným II

Zadavatel Pardubický kraj

Program Identifikace nadání a práce s nadanými a mimořádně nadanými dětmi a žáky v základních školách Pardubického kraje v rámci projektu Smart akcelerátor Pardubického kraje II, reg. č. projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/18_055/0016502

Doba trvání projektu od 1. 9. 2021 do 30. 6. 2022

Projekt je realizován za finanční podpory EU a Pardubického kraje.

Hlavním cílem našeho projektu je získat schopnost rozeznat a naučit se identifikovat nadané žáky v mladším školním věku a připravit jim odpovídající podmínky pro jejich rozvoj tak, aby jejich vlohy byly maximálně využity. Náš projekt je zaměřen na úplně prvotní postupy, jak začít talenty vyhledávat, jak je identifikovat a jak se jim následně věnovat.

 Sekundárními záměry projektu jsou:osvěta mezi rodiči a pedagogy

  • odborné vyhledávání a identifikace talentovaných žáků na 1. stupni naší školy
  • realizace nového kroužku „logiky a programování“ pro nadané žáky
  • motivační exkurze do naučných institucí
  • servis zákonným zástupcům (konkrétním výstupem pro rodiče bude předběžná diagnostika nadání jejich dětí a doporučení navštívit PPP)
  • v případě potvrzení talentu žáka, vypracuje škola IVP, umožní maximální rozvoj nadání
  • DVPP v oblasti péče o nadané žáky

Náš projekt se zaměřuje zejména na úvodní a zahajovací procesy a úkony, které je potřeba provádět, než začne samotná péče o nadané žáky.

 Proč se věnovat nadaným žákům

Z našich zkušeností vyplývá, že nadané dítě vykazuje následující prvky chování:

  • nudí se v běžné výuce (nepotřebuje tolik opakovat)
  • je často přetěžované (soutěže, olympiády apod.)
  • mívá problémy např. ve výchovách (tělesná, výtvarná aj.)
  • navštěvuje několik kroužků

Aby nedocházelo k utlumení talentu z těchto důvodů, je potřeba zajistit odpovídající přístup k nadaným žákům. Základní body v efektivním a systematickém přístupu k nadaným jsou:

  • Odborně a fundovaně identifikovat konkrétní nadané žáky.
  • Identifikovat jejich talent.
  • Umožnit rozvoj jejich nadání stimulací přirozené touhy po vědění.
  • Nebazírovat zbytečně na učivu, které jim nejde.
  • Nabízet individuální úlohy a činnosti.
  • Korigovat jejich vytížení v souladu s jejich rozvojem.

 Ke splnění cílů projektu je důležité navázat spolupráci s rodiči, aby v identifikaci talentu svého dítěte neviděli další školní zátěž. Významná je prvotní osvěta a podání komplexních informací zákonným zástupcům.


26.10.2021 | Mgr. Jakub Velecký