Archiv aktualit školní rok 2022/2023

Formativní přístup k hodnocení

Hledáme moderní cesty...

Náš pedagogický sbor na sobě dlouhodobě pracuje. Jde nám o co největší prospěch našich žáků. Neustále se vzděláváme a sledujeme trendy ve vzdělávání s využitím nejrůznějších zkušeností od nás i ze zahraničí. Zaměřujeme se na individuální rozvoj dětí s přihlížením k jejich schopnostem. Proto využíváme formativní přístup k výuce a hodnocení. Jsou to pro Vás neznámé pojmy? Pojďme se na ně podívat blíže.

Formativní hodnocení přináší řadu výhod, které mohou výrazně zlepšit proces učení a výuku. Zde jsou některé z nich:
🔹Průběžná zpětná vazba – děti dostávají pravidelné informace o svém pokroku, což jim pomáhá lépe porozumět látce.
🔹Podpora aktivního učení – žáci jsou motivováni k zapojení do procesu učení, což zvyšuje jejich aktivitu a zájem.
🔹Možnost přizpůsobit výuku – učitelé mohou na základě zpětné vazby upravit metody výuky tak, aby lépe odpovídaly potřebám žáků.
🔹Snížení stresu z testování – namísto jednorázových testů se hodnotí průběžný pokrok, což snižuje tlak a nervozitu dětí.
🔹Podpora sebereflexe – žáci se učí hodnotit vlastní práci a lépe porozumět svým silným a slabým stránkám.
🔹Podpora růstu a dlouhodobého porozumění – zaměřuje se na hlubší pochopení látky, nikoli pouze na mechanické zapamatování faktů.

Standardní klasifikaci, na kterou jsme desítky let zvyklí, nazýváme také sumativním hodnocením. V naší škole využíváme dva odlišné přístupy k hodnocení žáků, které mají rozdílné cíle a využití:

Formativní hodnocení

🔹 Účel: Slouží k průběžnému sledování pokroku žáků, pomáhá jim zlepšit porozumění látce a rozvíjet dovednosti. 
🔹 Časová perspektiva: Probíhá během výuky, neustále poskytuje zpětnou vazbu.
🔹 Forma: Slovní zpětná vazba, sebehodnocení, zpětná vazba od spolužáků, krátké testy, myšlenkové mapy, diskuse.
🔹 Výsledek: Pomáhá dětem průběžně se učit a učitelům upravit výuku dle potřeb žáků.

Sumativní hodnocení

🔹 Účel: Slouží k závěrečnému posouzení znalostí a schopností dětí na konci určitého období.
🔹 Časová perspektiva: Probíhá na konci výukového bloku, předmětu nebo školního roku.
🔹 Forma: Zkoušky, závěrečné testy, eseje, projekty s konečným hodnocením, standardizované testy.
🔹 Výsledek: Slouží k oficiálnímu posouzení dosažených znalostí a často se používá pro certifikaci nebo postup na další úroveň vzdělání.

Stručně řečeno, formativní hodnocení pomáhá dětem učit se, zatímco sumativní hodnotí jejich výsledky. V ideálním případě by měly být tyto přístupy kombinovány, aby zajistily efektivní vzdělávání. 


20.03.2023 | Mgr. Jakub Velecký