0 Třída 5.B | Základní škola Svitavy, nám. Míru 73

Třída 5.B

Český jazyk

Přídavná jména přivlastňovací

Zdravím vás, milí žáci, po Velikonocích. Doufám, že jste si je hezky užili v kruhu rodiny, podívali se na nějakou pěknou pohádku a vydali se třeba někam do přírody. Je čas se ale vrátit k povinnostem a učení a tak hurá do toho:

Na úvod ještě na chvíli zpět k Velikonocům, pusťte si následující video a připomeňte si, proč vlastně Velikonoce slavíme, jaké jsou tradice, zvyky, co těmto svátkům vůbec předchází. Klikněte zde: https://www.youtube.com/watch?v=-iiAne2wAnE

Tento týden se vracíme k přídavným jménům, čekají nás PŘÍDAVNÁ JMÉNA PŘIVLASTŇOVACÍ. Je to nové učivo, tak buďte, prosím, pozorní. 

Na školní e-mail vám pošlu opakování přídavných jmen tvrdých a měkkých (každý den si udělejte do ŠS jedno z těchto cvičení, jsou to celkem 4 cvičení) + další pracovní listy.

14.4.

- tmavá učebnice: str. 75 - do školního sešitu napsat datum + nadpis Přídavná jména přivlastňovací, opište si modrý rámeček na str. 75 nahoře + dopište si k tomu: Ptáme se na ně otázkou: ČÍ? , přečtěte si celou stranu 75 (+ str. 76 nahoře tabulka množné číslo)  a do ŠS udělejte na str. 75/cv. 1 dole

- do ŠS si dále přepište následující věty a podtrhněte pastelkou přídavná jména přivlastňovací. Nezapomeňte, ptáme se na ně otázkou ČÍ?

Navštívil nás bratrův kamarád. (čí kamarád? - bratrův je přivlastňovací přídavné jméno). Na oslavu přišla také Evina sestra. Alíkovo vytí se už nedá poslouchat. Po dvoře běhalo babiččino kotě. Milanova otce neznám. Maminčino objetí je milé. Sousedovo nové auto stojí v garáži. Potkali jsme Terezčinu učitelku angličtiny.

15.4. 

1. hodina:

tmavá učebnice: str. 76/cv. 1a do ŠS, máte určit pád, číslo, rod - do ŠS

např. V první větě máme přídavné jméno přivlastńovací - babiččinu - do ŠS si napište samozřejmě i podstatné jméno - to znamená: babiččinu pohádku - 4. p. (poslouchaly koho, co), č. j. (jedna pohádka), rod ženský (ta pohádka)

2. hodina: Tondův příběh (budete mít na emailu, přečíst a poslat mi emailem jeho chyby)

16.4.

1. hodina: 

Opět do ŠS pouze vypište přídavná jména přivlastňovací a určete jejich pád, číslo a rod. Nezapomeň: Ptej se otázkou: ČÍ? Pokud najdeš v tomto cvičení jiný druh přídavného jména, můžeš si také napsat. 

Před starým domem stálo Kamilovo auto. Pavlovi přátelé přišli také na novoroční schůzku. Zanes tu novou knihu Markově sestře. Všichni lékařovi pacienti seděli ve světlé prostorné čekárně. Královi rádci králi moc neporadili. Pro Novákovy chlapce se zastavíme. Malý Karlík neslyšel mámino volání. Ospalé děti poslouchaly dědečkovu dlouhou pohádku.

2. hodina: Jak jsem boural na kole. Najdeš opět na emailu pracovní list.

17.4. 

Přepiš do ŠS.

Utvořte a napište přídavná jména přivlastňovací.

Pes poznal (myslivec) __________ oblek. Zavolej (Eva) _______ otci. Dej mi (matka) _________ misku s jahodami. Líbí se mi (strýc) _______ sbírka známek. Půjčím si (Petr) ____________ kolo. Přivítal nás (dědeček) ____________ pes. Venku stálo (soused) ____________ auto. (Sestra) _______ zpěv bylo slyšet do vedlejšího pokoje. Přišly k nám (teta) ___________ dcery. Našli jsme (jezevec) _______________ brloh.

Koncem týdne pošlu správné výsledky. Vy mi do pátku 17.4. pošlete pouze dva pracovní listy: Jak jsem boural na kole.

                                                                                                                                                                  Tondův příběh.

Ať se vám daří!


13.04.2020 | Mgr. Petra Grundová