0 Třída 5.B | Základní škola Svitavy, nám. Míru 73

Třída 5.B

Český jazyk

Přídavná jména přivlastňovací

Milí žáci,

měli bychom všichni už dobře poznat přídavná jména přivlastňovací, vědět, jak se na ně ptáme, určit u nich správně pád, číslo a rod.

Tento týden se budeme opět věnovat přídavným jménům přivlastňovacím, ale zaměříme se už na množné číslo. 

Přídavná jména přivlastňovací skloňujeme podle vzorů otcův a matčin.

20.4. 

Přečtěte si rámečky v tmavé učebnici na str. 76 a 77.

Tmavá učebnice: str. 76/cv. 2. Pište do ŠS.

královy dcery (čí dcery - ty dcery - matčiny - dcery - je podstat.jm. rodu ženského, proto -y), matčiny knihy (čí knihy - matčiny - ty knihy - rodu ženského, proto -y), Nerudovy sbírky (čí sbírky - ty sbírky - rodu ženského, proto -y) .... Takto zkuste pokračovat sami. 

Pokračujte dále do ŠS: např. Karasov_  psi - Karasovi psi (protože: čí psi? - ti psi - matčini, pes - je rodu mužského, životného, proto -i)

Zkoušejte další příklady: Lídin_  kočky, Hanin_  pera, truhlářov_  nástroje, sousedčin_  kohouti, otcov_  slova, Danov_  kalhoty

Do ŠS: Spojte slova do dvojic a doplňte. Toto cvičení mi pošlete e-mailem: petra.grundova@synam.cz. Pracujte sami.

kouzelníkov_           střevíčky

Honzov_                  rádcové

Popelčin_                služebné

králov_                    kouzla

královnin_               rolničky

Sněhurčin_             sítě

kašpárkov_             trpaslíci

vodníkov_               buchty

loupežníkov_          zbraně

21.4.

Tmavá učebnice: str. 77/3

např. Petrovi přátelé přišli také. - (Petrovi bude -i, protože si řeknu: čí přátelé? ti přátelé - matčini přátelé, přítel bez přítele jako muž bez muže, protože je podstatné jméno rodu mužského životného, napíšu -i). Pokračujte dále do ŠS.

22.4. 

Udělejte si všechna online cvičení týkající se přídavných jmen.

https://www.onlinecviceni.cz/exc/pub_list_exc.php?action=show&class=5&subject=Český%20jazyk&search1=02.+P%C5%99%C3%ADdavn%C3%A1+jm%C3%A9na#selid

Nezapomeňte číst knihu na měsíc DUBEN.

23.4.

Tmavá učebnice: str. 78/cv.6. Napište ho do ŠS.

Naučíme se rozlišovat tvary přídavných jmen přivlastňovacích od tvarů podstatných jmen. Zopakujte si pády. Ukážeme si několik příkladů.

např. Pavlovy sešity - čí sešity - ty sešity - matčiny sešity, sešit bez sešitu jako hrad bez hradu - rod mužský, neživotný, proto -y

ALE!!!! : Půjč Pavlovi sešity! - bude měkké -i, protože půjč je komu, čemu - pánovi, 3.pád (koncovka -ovi). Napište si do ŠS jako zápis.

Tmavá učebnice: str. 77/cv. 4. Napište do ŠS.

např. Navštívili jsme Pavlovy příbuzné. (čí - ty - matčiny). ale: Pavlovi se výlet nelíbil. (3. pád - komu, čemu - pánovi). Pište dále do ŠS. 

24.4.

Tmavá učebnice: str. 77/cv. 5 - Toto cvičení mi pošlete na e-mail: petra.grundova@synam.cz. Pracujte samostatně.

Zopakujte si shodu podmětu s přísudkem (viz. tmavá učebnice na str. 128). Přes fólii si doplňte ve světlé učebnici na str. 104/cv. 5.

Pokud nebudete čemukoliv rozumět, neváhejte mi napsat na e-mail: petra.grundova@synam.cz

Koncem týdne opět pošlu správné řešení.

Mějte se hezky. Užívejte krásného počasí.


19.04.2020 | Mgr. Petra Grundová