Český jazyk
Přídavná jména přivlastňovací
Milí žáci,
měli bychom všichni už dobře poznat přídavná jména přivlastňovací, vědět, jak se na ně ptáme, určit u nich správně pád, číslo a rod.
Tento týden se budeme opět věnovat přídavným jménům přivlastňovacím, ale zaměříme se už na množné číslo.
Přídavná jména přivlastňovací skloňujeme podle vzorů otcův a matčin.
20.4.
Přečtěte si rámečky v tmavé učebnici na str. 76 a 77.
Tmavá učebnice: str. 76/cv. 2. Pište do ŠS.
královy dcery (čí dcery - ty dcery - matčiny - dcery - je podstat.jm. rodu ženského, proto -y), matčiny knihy (čí knihy - matčiny - ty knihy - rodu ženského, proto -y), Nerudovy sbírky (čí sbírky - ty sbírky - rodu ženského, proto -y) .... Takto zkuste pokračovat sami.
Pokračujte dále do ŠS: např. Karasov_ psi - Karasovi psi (protože: čí psi? - ti psi - matčini, pes - je rodu mužského, životného, proto -i)
Zkoušejte další příklady: Lídin_ kočky, Hanin_ pera, truhlářov_ nástroje, sousedčin_ kohouti, otcov_ slova, Danov_ kalhoty
Do ŠS: Spojte slova do dvojic a doplňte. Toto cvičení mi pošlete e-mailem: petra.grundova@synam.cz. Pracujte sami.
kouzelníkov_ střevíčky
Honzov_ rádcové
Popelčin_ služebné
králov_ kouzla
královnin_ rolničky
Sněhurčin_ sítě
kašpárkov_ trpaslíci
vodníkov_ buchty
loupežníkov_ zbraně
21.4.
Tmavá učebnice: str. 77/3
např. Petrovi přátelé přišli také. - (Petrovi bude -i, protože si řeknu: čí přátelé? ti přátelé - matčini přátelé, přítel bez přítele jako muž bez muže, protože je podstatné jméno rodu mužského životného, napíšu -i). Pokračujte dále do ŠS.
22.4.
Udělejte si všechna online cvičení týkající se přídavných jmen.
Nezapomeňte číst knihu na měsíc DUBEN.
23.4.
Tmavá učebnice: str. 78/cv.6. Napište ho do ŠS.
Naučíme se rozlišovat tvary přídavných jmen přivlastňovacích od tvarů podstatných jmen. Zopakujte si pády. Ukážeme si několik příkladů.
např. Pavlovy sešity - čí sešity - ty sešity - matčiny sešity, sešit bez sešitu jako hrad bez hradu - rod mužský, neživotný, proto -y
ALE!!!! : Půjč Pavlovi sešity! - bude měkké -i, protože půjč je komu, čemu - pánovi, 3.pád (koncovka -ovi). Napište si do ŠS jako zápis.
Tmavá učebnice: str. 77/cv. 4. Napište do ŠS.
např. Navštívili jsme Pavlovy příbuzné. (čí - ty - matčiny). ale: Pavlovi se výlet nelíbil. (3. pád - komu, čemu - pánovi). Pište dále do ŠS.
24.4.
Tmavá učebnice: str. 77/cv. 5 - Toto cvičení mi pošlete na e-mail: petra.grundova@synam.cz. Pracujte samostatně.
Zopakujte si shodu podmětu s přísudkem (viz. tmavá učebnice na str. 128). Přes fólii si doplňte ve světlé učebnici na str. 104/cv. 5.
Pokud nebudete čemukoliv rozumět, neváhejte mi napsat na e-mail: petra.grundova@synam.cz
Koncem týdne opět pošlu správné řešení.
Mějte se hezky. Užívejte krásného počasí.
19.04.2020 | Mgr. Petra Grundová