0 Třída 5.B | Základní škola Svitavy, nám. Míru 73

Třída 5.B

Český jazyk

Přídavná jména, Dopis Karlu IV.

Milí žáci, 

děkuji vám, že posíláte své práce a cvičení v termínu, ale stále nejste všichni. Proto prosím posílejte!!! Tento týden máme zkrácený, v pátek je 1. května, takže budete mít volno.

Stále se budeme věnovat přídavným jménům přivlastňovacím a závěrem zopakujeme všechna přídavná jména a v následujícím týdnu Vám pošlu test na vyplnění.

Tak hurá do toho!!!

Po 27.4. 

Do ŠS:

1) Podtrhněte přídavná jména přivlastňovací  a určete jejich pád, číslo a rod.

např. Půjčím si Pavlovo kolo. ((koho, co si půjčím - 4. pád, číslo to kolo - jednotné, rod - to kolo - střední)

Navšívili nás tatínkovi přátelé. V babiččině truhle byly poklady. Na tábor pojedeme se sousedovými chlapci. Bratrův počítač se porouchal. Pozorovali jsme hravá sousedčina koťata. 

2) Z podstatných jmen v závorce utvořte přídavná jména přivlastňovací v 1. pádu množného.

Vzor: (Dvořák) opery - Dvořákovy opery

(Seifert) verše, (Myslbek) sochy, (dědeček) brýle, (Žižka) bojovníci, (strýček) synové, (učitel) rady, (soused) dcery, (Jirásek) díla, (malíř) štětce, (tatínek) kalhoty, (Oskar) kamarádi, (Kepler) zákony, (vodník) hrnečky

3) Z nabídky doplňte do slovních spojení vhodná přídavná jména. Můžete vyhledávat na internetu, pokud nebudete vědět.

Nabídka slov: Gulliverovy, Ikarův, Kainovo, Guinnessova, Krokovy, Achillova

............................... kniha rekordů          ............................ pata

............................... znamení                  ............................ cesty

............................... dcery                      ............................. pád

Út 28.4.

Do ŠS:

Doplňte i, í/y, ý/a.

Erbenov_   balady, Sládkov_  Skřivánčí písně, Čapkov_  cestopisy, Tylov_  hry, Jiráskov_  romány, Čtvrtkov_  pohádky, Ladov_  kresby, Alšov_  obrázky, Masarykov_  projevy, Havlov_  hry, Raisov_  Zapadlí vlastenci, Karafiátov_  broučci, Andersenov_  pohádky, Petiškov_  Staré řecké báje a pověsti, Husov_  stoupenci, Jiroutov_  děti, Karlov_  sestry, babiččin_  housata, školníkov_  chlapci, Ivov_  holubi, Anežčin_  spolužačky, Davidov_  kamarádky, Katčin_  šaty, sousedov_  psi, dědečkov_  králíci, lékařov_  pacienti, učitelov_  slova, ti Maruščin_  rodiče, Žáčkov_  poezie, králov_  poddaní, Verneov_  hrdinové.

St 29.4. 

1)

Do ŠS:

Doplňte i, í/y, ý/a.

U Barborčin_  tety, ve Foglarov_ ch knihách, se sousedov_m_  dětmi, o Rumcajsov_ch kouscích, v otcov_ch dlaních, císařov_  rádcové, na Muchov_ch obrazech, s Terezčin_m bratrem, Micčin_  koťata, bez Pavlov_ch přátel, s Hančin_m_  spolužačkami, za Novákov_m_  děvčaty, pro sousedčin_  kůzlata, v Evin_ch dopisech, za Bětin_m psem, lékárníkov_  rady, kouzelníkov_  kouzla, pro Václavov_  koně, chyby v Milošov_ch  úlohách, v Hrubínov_ch básních, pro obě Lukášov_  sestřenice, mezi Havlíčkov_m_  knihami, v prezidentov_ch  projevech, Daliborov_  housle, Otov_  boty, Bezručov_  Slezské písně, v Macourkov_ch pohádkách.

2) Sloh: Dopis. Pište do sešitu Psaní/Sloh - DOPIS PRO KARLA IV.

Náležitosti dopisu si zopakujte v tmavé UČ na str. 108 - 109.

Informace o Karlu IV. si připomeňte zde:

https://www.youtube.com/watch?v=28gEExRd8S0

https://www.youtube.com/watch?v=L8aMBOjVgYA

Můžete si vyluštit křížovku o Karlu IV. zde:

http://rysava.websnadno.cz/valstiveda_4.roc/vl4_dejepis_krizovka_12.htm

Napište dopis, zprávu pro zakladatele hradu Karla IV. Napište mu, co se od té doby, kdy vládl, změnilo. Jak se vám žije v dnešní době. Zda-li jeho stavby ještě stojí, co se s nimi děje. Nezapomeňte na datum, oslovení, úvodní pozdrav, zdůvodnění, proč píšete, vlastní sdělení, obsah dopisu, pozdrav, podpis. (1 malá stránka)

Čt 30.4. 

Do ŠS:

1) Vypište přídavná jména do tří skupin (tvrdá, měkká, přivlastňovací). Buďte pozorní, ať žádné nevynecháte.

Lucerna

Z Jiráskových divadelních her je mezi diváky nejoblíbenější Lucerna. Je to pohádkový příběh, který se odehrává ve mlýně, na zámku a v lese. Ve mlýně žije svobodný mlynář Libor, babička a schovanka Hanička. V mlýnském náhonu se usadil starý vodník Ivan a mladý vodník Michal, který je do krásné Haničky zamilovaný. Často ji vábí barevnými pentličkami. Zlý správce se snaží svými nekalými skutky odvést Haničku na zámek jako služku. Touží také porazit starou lípu, kterou mají místní lidé ve veliké úctě. Na zámek nečekaně přijíždí paní kněžna. Chce se rozptýlit, a tak se vydává k lesnímu zámečku kolem Liborova mlýna. Libor má vůči vrchnosti zvláštní povinnost: požádá-li ho vrchnost o doprovod, musí ji doprovázet přes tmavý les a svítit jí na cestu starou lucernou.

2) Určete, kdy se jedná o přídavné jméno přivlastňovací, kdy o tvar podstatného jména. Doplňte i / y.

Zavolej Janov_, povídej mi o tatínkov_, Markov_  sourozenci, Otakarov_  housle, pomoz dědečkov_, Jiráskov_  pověsti, Smetanov_  opery, Bornov_  ilustrace, omluv se panu sousedov_, kapitánov_  povely, císařov_  nové šaty, neříkej to Ivanov_ . 

První květnový týden si napíšeme opakování na přídavná jména - takže si procvičujte. Kdyby byl nějaký problém, ozvěte se na e-mail: petra.grundova@synam.cz.

Všechna cvičení mi pošlete, tentokrát máte čas až do neděle 3.5., na e-mail: petra.grundova@synam.cz. Nezapomeňte vždy uvést stranu, cvičení pro lepší přehlednost. Děkuji.

Správné výsledky pošlu o víkendu. 

Všechny moc zdravím! Mějte se krásně!


26.04.2020 | Mgr. Petra Grundová