Český jazyk
Přídavná jména, Dopis Karlu IV.
Milí žáci,
děkuji vám, že posíláte své práce a cvičení v termínu, ale stále nejste všichni. Proto prosím posílejte!!! Tento týden máme zkrácený, v pátek je 1. května, takže budete mít volno.
Stále se budeme věnovat přídavným jménům přivlastňovacím a závěrem zopakujeme všechna přídavná jména a v následujícím týdnu Vám pošlu test na vyplnění.
Tak hurá do toho!!!
Po 27.4.
Do ŠS:
1) Podtrhněte přídavná jména přivlastňovací a určete jejich pád, číslo a rod.
např. Půjčím si Pavlovo kolo. ((koho, co si půjčím - 4. pád, číslo to kolo - jednotné, rod - to kolo - střední)
Navšívili nás tatínkovi přátelé. V babiččině truhle byly poklady. Na tábor pojedeme se sousedovými chlapci. Bratrův počítač se porouchal. Pozorovali jsme hravá sousedčina koťata.
2) Z podstatných jmen v závorce utvořte přídavná jména přivlastňovací v 1. pádu množného.
Vzor: (Dvořák) opery - Dvořákovy opery
(Seifert) verše, (Myslbek) sochy, (dědeček) brýle, (Žižka) bojovníci, (strýček) synové, (učitel) rady, (soused) dcery, (Jirásek) díla, (malíř) štětce, (tatínek) kalhoty, (Oskar) kamarádi, (Kepler) zákony, (vodník) hrnečky
3) Z nabídky doplňte do slovních spojení vhodná přídavná jména. Můžete vyhledávat na internetu, pokud nebudete vědět.
Nabídka slov: Gulliverovy, Ikarův, Kainovo, Guinnessova, Krokovy, Achillova
............................... kniha rekordů ............................ pata
............................... znamení ............................ cesty
............................... dcery ............................. pád
Út 28.4.
Do ŠS:
Doplňte i, í/y, ý/a.
Erbenov_ balady, Sládkov_ Skřivánčí písně, Čapkov_ cestopisy, Tylov_ hry, Jiráskov_ romány, Čtvrtkov_ pohádky, Ladov_ kresby, Alšov_ obrázky, Masarykov_ projevy, Havlov_ hry, Raisov_ Zapadlí vlastenci, Karafiátov_ broučci, Andersenov_ pohádky, Petiškov_ Staré řecké báje a pověsti, Husov_ stoupenci, Jiroutov_ děti, Karlov_ sestry, babiččin_ housata, školníkov_ chlapci, Ivov_ holubi, Anežčin_ spolužačky, Davidov_ kamarádky, Katčin_ šaty, sousedov_ psi, dědečkov_ králíci, lékařov_ pacienti, učitelov_ slova, ti Maruščin_ rodiče, Žáčkov_ poezie, králov_ poddaní, Verneov_ hrdinové.
St 29.4.
1)
Do ŠS:
Doplňte i, í/y, ý/a.
U Barborčin_ tety, ve Foglarov_ ch knihách, se sousedov_m_ dětmi, o Rumcajsov_ch kouscích, v otcov_ch dlaních, císařov_ rádcové, na Muchov_ch obrazech, s Terezčin_m bratrem, Micčin_ koťata, bez Pavlov_ch přátel, s Hančin_m_ spolužačkami, za Novákov_m_ děvčaty, pro sousedčin_ kůzlata, v Evin_ch dopisech, za Bětin_m psem, lékárníkov_ rady, kouzelníkov_ kouzla, pro Václavov_ koně, chyby v Milošov_ch úlohách, v Hrubínov_ch básních, pro obě Lukášov_ sestřenice, mezi Havlíčkov_m_ knihami, v prezidentov_ch projevech, Daliborov_ housle, Otov_ boty, Bezručov_ Slezské písně, v Macourkov_ch pohádkách.
2) Sloh: Dopis. Pište do sešitu Psaní/Sloh - DOPIS PRO KARLA IV.
Náležitosti dopisu si zopakujte v tmavé UČ na str. 108 - 109.
Informace o Karlu IV. si připomeňte zde:
https://www.youtube.com/watch?v=28gEExRd8S0
https://www.youtube.com/watch?v=L8aMBOjVgYA
Můžete si vyluštit křížovku o Karlu IV. zde:
http://rysava.websnadno.cz/valstiveda_4.roc/vl4_dejepis_krizovka_12.htm
Napište dopis, zprávu pro zakladatele hradu Karla IV. Napište mu, co se od té doby, kdy vládl, změnilo. Jak se vám žije v dnešní době. Zda-li jeho stavby ještě stojí, co se s nimi děje. Nezapomeňte na datum, oslovení, úvodní pozdrav, zdůvodnění, proč píšete, vlastní sdělení, obsah dopisu, pozdrav, podpis. (1 malá stránka)
Čt 30.4.
Do ŠS:
1) Vypište přídavná jména do tří skupin (tvrdá, měkká, přivlastňovací). Buďte pozorní, ať žádné nevynecháte.
Lucerna
Z Jiráskových divadelních her je mezi diváky nejoblíbenější Lucerna. Je to pohádkový příběh, který se odehrává ve mlýně, na zámku a v lese. Ve mlýně žije svobodný mlynář Libor, babička a schovanka Hanička. V mlýnském náhonu se usadil starý vodník Ivan a mladý vodník Michal, který je do krásné Haničky zamilovaný. Často ji vábí barevnými pentličkami. Zlý správce se snaží svými nekalými skutky odvést Haničku na zámek jako služku. Touží také porazit starou lípu, kterou mají místní lidé ve veliké úctě. Na zámek nečekaně přijíždí paní kněžna. Chce se rozptýlit, a tak se vydává k lesnímu zámečku kolem Liborova mlýna. Libor má vůči vrchnosti zvláštní povinnost: požádá-li ho vrchnost o doprovod, musí ji doprovázet přes tmavý les a svítit jí na cestu starou lucernou.
2) Určete, kdy se jedná o přídavné jméno přivlastňovací, kdy o tvar podstatného jména. Doplňte i / y.
Zavolej Janov_, povídej mi o tatínkov_, Markov_ sourozenci, Otakarov_ housle, pomoz dědečkov_, Jiráskov_ pověsti, Smetanov_ opery, Bornov_ ilustrace, omluv se panu sousedov_, kapitánov_ povely, císařov_ nové šaty, neříkej to Ivanov_ .
První květnový týden si napíšeme opakování na přídavná jména - takže si procvičujte. Kdyby byl nějaký problém, ozvěte se na e-mail: petra.grundova@synam.cz.
Všechna cvičení mi pošlete, tentokrát máte čas až do neděle 3.5., na e-mail: petra.grundova@synam.cz. Nezapomeňte vždy uvést stranu, cvičení pro lepší přehlednost. Děkuji.
Správné výsledky pošlu o víkendu.
Všechny moc zdravím! Mějte se krásně!
26.04.2020 | Mgr. Petra Grundová