Český jazyk
10. Stavba slova, dopis, báje
Dobrý den,
milí žáci, děkuji vám všem, kteří jste mi zaslali vaše domácí práce. Přestože máme již 10. zadání, stále nemám od některých z vás vůbec nic - proto prosím posílejte!!!
Chtěla bych vás ujistit, že rozumím tomu, že pro vás může být samostudium náročné. Snažte se přesto prosím vypracovávat cvičení sami a teprve pro kontrolu vyhledat správné řešení ve výsledcích. Projděte si svá cvičení znovu se správnými výsledky a případné chyby si opravte. Tímto se rovněž učíte a příště stejnou chybu nebudete opakovat.
PONDĚLÍ 18.5. : MLUVNICE
- Kontrola výsledků: pracovní sešit 1. díl str. 15/6a
- podstatná jména - papoušek, pták, problémů, stromech, nohy, prsty, potravu, zobáku, plody, semeny, rostlin, lidé, nepaměti, papoušci, zvuky, mluvě, peří, barev, zobák
- přídavná jména: činorodý, silnými, schopni, podobné, lidské, živých, široký, zahnutý.
5 podst. jmen od konce + mluvnické kategorie:
- zobák - POZOR! vycházíme z věty, tedy ne "kdo, co" zobák - 1.pád, ale "Mají ... široký zahnutý zobák" - mají koho, co? - 4. pád!!!) - 4. p., č.j., rod mužs. neživ., vz. hrad
- barev - 2. p., č. mn., rod žens., vz. žena
- peří - (opět: mají koho, co?) - 4.p., č. j. (peří je, vlastně se jedná o podst. jm. hromadné - má pouze tvary jednotného čísla, na rozdíl třeba od slova pírko: 1 pírko, 2 pírka), rod stř., vz. stavení
- mluvě - (podobný komu, čemu?) - 3.p., č. j., rod žens., vz. žena
- zvuky (ne kdo, co?, ale: schopni vyluzovat koho, co?) - 4.p., č. mn., rod mužs. neživ., vz. hrad
5 příd. jmen od konce + mluvnické kategorie:
- zahnutý - (mají koho, co? zahnutý zobák) - 4.p., č.j., rod mužs., druh tvrdý, vzor mladý
- široký - (mají koho, co? široký zahnutý zobák) - 4.p., č.j., rod mužs., druh tvrdý, vzor mladý
- živých - (peří (plné) živých barev - (plné) koho čeho?, barev - rod ženský, mn.č.) 2.p., č.mn., rod žens., druh tvrdý, vzor mladý
- lidské - (podobné komu, čemu? lidské mluvě) - 3.p., č.j., rod žens., druh tvrdý, vzor mladý
- podobné - (vyluzovat koho, co? zvuky podobné.. č.mn., protože zvuky = mn.č., jednotné číslo by bylo zvuk podobný...) - 4.p., č.mn., rod mužs., druh tvrdý, vzor mladý
- Pracovní sešit str. 16/1 – napiš nad větu zkratkou, o jaký druh věty jde (ozn., táz.zjišť., táz.doplň,. rozk., zvol.), pak si věty přečti s důrazem na melodii (intonaci) – jako jsme dělali v online hodině u cv. 17/6.
ÚTERÝ 19.5. : SLOH
- Dopis – učebnice str. 134: znovu si pročti v modré tabulce, jak píšeme osobní dopis.
- Uč. 134/1 – tento dopis je přeházený. Napiš do sešitu slohu, jak by měl správně vypadat. Pozor na místo a datum – podívej se na str. 135 u úředního dopisu v oranžové tabulce, kde ho píšeme.
- Přečti si dopis ve cvičení 2a) a přemýšlej, jak bys ho dokončil(a). Nemusíš ho psát.
STŘEDA 20.5. : MLUVNICE
- Rozbor stavby slova – pracovní sešit 1. díl str. 24 – do chytrého sešitu napiš modrou tabulku.
- PS 1. díl 24/1 – pokus se rozdělit slovo na předponu – kořen – příponu a zapiš na řádky.
předpona kořen přípona
Např.: zálesák: zá les ák
ČTVRTEK 21.5.
Online hodina - čtvrtek 21.5. v 10:00. Připrav si sešit procvičování, pracovní sešit 1. i 2. díl a psací potřeby. Do mailu ti přijde pozvánka s odkazem, ke kterému se připojíš. Podívej se do školního mailu (synam) nejpozději v 9:55.
Používá-li někdo jiný mail než školní, jde to taky poslat, ale musíte mi napsat, abych to věděla.
PÁTEK 22.5.: LITERATURA
Báje - do sešitu Literatura napiš zápis Báje a Mytologie ze str. 128:
str. 128: https://drive.google.com/file/d/1NcmvEVWL8-_VgkYMnC7HRNDFscO6JS0N/view?usp=sharing
Kontrola – chytrý sešit a přepsanou mluvnici zkontrolujeme ve škole. Prosím o vyfocení těch stran z pracovního sešitu, sešitu procvičování, slohu a literatury, kam jsi něco psal(a) a zaslání na email kveta.dasevicova@synam.cz (můžeš také použít Messenger nebo WhatsApp) do pátku 22.5. (nebo během víkendu).
Nezapomeň na 3. knihu do čtenářského deníku !!!
Hodně zdaru a pevné zdraví !!!
18.05.2020 | Mgr. Květa Daševičová