0 Třída 7.A | Základní škola Svitavy, nám. Míru 73

Třída 7.A

Český jazyk

8. Den vítězství, větné členy

Dobrý den,


milí žáci, děkuji vám všem, kteří jste mi zaslali vaše domácí práce. Přestože máme již 8. zadání, stále nemám od některých z vás vůbec nic - proto prosím posílejte!!!


Chtěla bych vás ujistit, že rozumím tomu, že pro vás může být samostudium náročné. Snažte se přesto prosím vypracovávat cvičení sami a teprve pro kontrolu vyhledat správné řešení ve výsledcích. Nezapomínejte na to, že až se vrátíme zpět do školních lavic, nebude už čas na to vše probírat od začátku. Projděte si svá cvičení znovu se správnými výsledky a případné chyby si opravte. Tímto se rovněž učíte a příště stejnou chybu nebudete opakovat.

Tento týden začínáme on-line výuku - čtvrtek 7.5. v 10 hodin !!! Více informací - viz ČTVRTEK.

PONDĚLÍ 4.5. : dnes MLUVNICE


1. Dnes začneme opakovat a prohlubovat učivo větné členy. Na úvod je zde základní souhrn toho, jak ve větě jednotlivé větné členy poznáme. To je důležité proto, abychom je mohli určovat. Napište si prosím do chytrého sešitu:


VĚTNÉ ČLENY


1) ZÁKLADNÍ
- PODMĚT - ptáme se "kdo, co?", většinou podst. jméno (maminka vaří), zájmeno (čteme - my), ale také infinitiv slovesa (číst mě nebaví - co mě nebaví?), citoslovce (ozvalo se "prásk" - co se ozvalo?)
- PŘÍSUDEK - ptáme se "co dělá podmět?" - vyjádřen nejčastěji slovesem (píšeme úkoly - co děláme?), sponovým slovesem být + podst. / příd. jménem (Petr je učitelem, on je mladý)


2) ROZVÍJEJÍCÍ
- PŘEDMĚT - ptáme se pádovými otázkami kromě 1. a 5. pádu, závisí na slovese (četl knihu - četl koho, co?), přídavném jm. (je podobný otci - podobný komu, čemu?)
- PŘÍVLASTEK - ptáme se "jaký, který, čí?", závisí vždy a pouze na podstatném jméně (jaký svetr? - svetr z vlny - neshodný přívlastek, vlněný svetr - shodný přívlastek)
- PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ - ptáme se otázkami "kde, kam, kdy, jak? atd.", závisí na slovese (šel kam? šel domů,) přídavném jméně (jak pěkný? - velmi pěkný)


2. Procvičuj online vyhledávání podmětu a přísudku ve větách.
https://www.umimecesky.cz/cviceni-vetne-cleny

ÚTERÝ 5.5. : MLUVNICE

1. Učebnice str. 55/1 - opiš do sešitu procvičování, napiš pouze slovo, které tam patří: Do naší třídy přibyl nový žák. Dále pak podtrhni ve větách podmět (rovnou čarou) a přísudek (vlnovkou).

2. uč. str. 55/2 - doplň přísloví.

STŘEDA 6.5.: LITERATURA

1. V pátek 8.5. slavíme "DEN VÍTĚZSTVÍ". Kdybychom chodili do školy, měli bychom opět volno, stejně tak jako naprostá většina pracujících dospěláků. Víš ale vůbec proč? Podívej se na následující video:


https://www.youtube.com/watch?v=RS0--XyT_Ig


2. Do sešitu Literatura napiš:

Státní svátek 8. 5. - Den vítězství (Den osvobození od fašismu)


8. května roku 1945 došlo k ukončení druhé světové války. Byla podepsána úplná a bezpodmínečná kapitulace Německa, která vstoupila v platnost 8. 5. ve 23:01 hodin středoevropského času, což odpovídá první minutě 9. května času moskevského. Z toho důvodu na západě probíhaly oslavy 8. 5. a v Sovětském svazu 9. 5.

ČTVRTEK 7.5.


Vyzkoušíme si online hodinu - čtvrtek 7.5. v 10:00. Připrav si učebnici, sešit procvičování, pracovní sešit 1. díl a psací potřeby. Do mailu ti přijde pozvánka s odkazem, ke kterému se připojíš. Podívej se do školního mailu (synam) nejpozději v 9:55.

PÁTEK 8.5.: státní svátek

Kontrola – chytrý sešit a přepsanou mluvnici zkontrolujeme ve škole. Prosím o vyfocení těch stran z pracovního sešitu, sešitu procvičování, slohu a literatury, kam jsi něco psal(a) a zaslání na email kveta.dasevicova@synam.cz (můžeš také použít Messenger nebo WhatsApp) do pátku 8.5. (nebo během víkendu).


Od hodně z vás jsem ještě nedostala vypracovaný sloh - popis pracovního postupu - z minulého týdne a 3. list do čtenářského deníku.
Takže čtěte, pište, posílejte !!!


Hodně zdaru a pevné zdraví !!!


04.05.2020 | Mgr. Květa Daševičová